دکتر محمد تيجاني
ArticleID PicAddress Subject Date
{ArticleID}
{Header}
{Subject}

{Comment}

 {StringDate}
 
 
 
 
  • مصاحبه دكتر تيجاني   
  • 1389-09-27 18:10:1  
  • تعداد بازدید : 48   
  • ارسال به دوستان
  •  
  •  
  •  

    ..حدود 17 سال به تدریس پرداختم و پس از آن از وزارت آموزش و پرورش درخواست مرخصی كردم تا در فرانسه به تحصیل بپردازم و وارد دانشگاه «سوربن» و مؤسسه تحصیلات عالی در پاریس شدم و بیش از 8 سال به بررسی و تطبیق میان ادیان توحیدی سه گانه پرداختم و پس از گرفتن لیسانس تحقیقات تخصصی دراین زمینه از دانشگاه سوربن فارغ التحصیل شدم و نیز موفق شدم در رشته فلسفه و علوم انسانی و پس از آن در رشته تخصصی تاریخ و مذاهب اسلامی از این دانشگاه كه دكترای درجه3 و سپس دكترای بین المللی بگیرم.
    تز دكترایتان چه بود؟
    - نام تز دكتری من در این دانشگاه «اندیشه اسلامی در نهج البلاغه» اثر امام علی(ع) بود. شما به نهج البلاغه و ارزش زبانی و ادبی آن آگاه هستید. ترجمه این كتاب به زبان فرانسه بسیار سخت است، زیرا حتی شارحان و مفسران عرب نیز در شرح و تفسیر واژه ها و جملات امام علی(ع) با سختی هایی برخورد كرده اند تا آنجا كه ابن ابی الحدید گفته است این كتاب و سخنان آن بالاتر از سخن مخلوق و پایین تر از سخن خالق است. من نیز درترجمه این كتاب به زبان فرانسه با دشواری های بزرگی روبرو شدم زیرا در سوربن رساله دكترا جز به این زبان پذیرفته نمی‏شد. پس از این دوره، یك سال در دانشگاه سوربن و 3 سال هم در مؤسسه بالزاك در پاریس به تدریس پرداختم و بعداز آن به نوشتن و تألیف روی آوردم كه تاكنون 11كتاب تألیف كرده ام. اولین این كتاب ها ، كتاب معروف «سپس هدایت شدم» است كه به 14 زبان دنیا ترجمه شده و نام آخرین آنها این است «دعوت كننده به سوی خدا را اجابت می كنم.»
    در كدام یك از مذاهب اهل سنت بودید و نقطه تحول و عاملی كه باعث شد به مذهب شیعه دروازده امامی گرایش یابید و كتاب معروف «آنگاه هدایت شدم» را بنویسید چه بود؟
    - این گرایش، داستان طولانی دارد كه در كتاب مذكور به بیان آن پرداخته ام، اما در اینجا آن را به اختصار می گویم. من درسال 1964 در كنفرانسی مربوط به عرب های مسلمان در مكه شركت كردم كه به همین خاطر تحت تأثیر وهابیت بودم از همین جا به این مذهب گرایش یافتم اما وقتی كه تصمیم گرفتم به عربستان بروم و حج عمره را به جای آورم دركشتی با یكی ازشیعیان آشنا شدم كه در بغداد استاد دانشگاه بود.
    از دیدار با این عالم شیعه بیشتر بفرمایید
    - این دیدار سودمند بود زیرا وی عامل ارتباط من با علمای نجف و آشنایی با آنان شد و ازطریق ایشان دریافتم آنچه درباره شیعیان گفته می شود همه خرافات و سخنان بیهوده و تبلیغات است پس از این، به بحث با آنان پرداختم و این بحث سه سال طول كشید. پس از این سه سال بحث، دقت و مقایسه دریافتم مذهب اهل بیت مذهب صحیح است و شیعیان به خاطر پیروی از اهل بیت بر حق و در راه حق اند و به همین دلیل شیعه را پذیرفتم و به آن روی آوردم و آغاز به تبلیغ و نشر آن كردم و به نوشتن دراین زمینه پرداختم تا اهل بیت را بدین شیوه كه من كشف كردم و دریافتم معرفی كنم.
    یعنی یك شیوه علمی برای انتخاب دین؟
    - بله! این شیوه آشنایی من با اهل بیت برخلاف كسانی كه شیعه به دنیا می آیند و برخلاف كسانی كه آن را به ارث می برند، تقلیدی و موروثی نبود بلكه از شیوه ای كاملا علمی و ازطریق بحث و بررسی حاصل شده بود. من معتقد به مذهب مالكی بودم و جعفری شدم یعنی به مذهب امام جعفرصادق(ع) روی آوردم زیرا دریافتم مذهب جعفری مذهب حق است و این، پس از 3 سال بحث و بررسی به دست آمد.
    یكی از دوستان اهل تسنن من در دوره دانشجویی كه اهل جزایر كومور بود می گفت استاد تیجانی پس از گرایش به شیعه و تألیف كتاب «آنگاه هدایت شدم» كتاب دیگری نوشته و در آن به مذهب اهل سنت بازگشته آیا این را تأیید می كنید؟
    - اینها همه تبلیغات سعودی ها و وهابی ها است، زیرا انسان وقتی در دعوت و مذهب خود قوی باشد، درباره او حرف و حدیث و شبهات زیادی به وجود می آید. من از این دست افراد بودم با گرایشم به شیعه سر و صدای زیادی ایجاد كردم و باعث شدم شبهات زیادی به وجود بیاید. ابتدا مرا انكار كردند و گفتند این كسی كه نامش بر روی كتاب آمده شخصیتی خیالی است كه وجود خارجی ندارد و كتاب را علمای شیعه نوشته اند و نام خیالی با عنوان تیجانی سماوی بر آن گذاشته اند. كه این ماجرا بسیار طولانی است و قصه های زیادی دارد. سپس گفتند این كتاب حاصل كار اسرائیلی ها است. تا مردم را در برابر دین خود دچار تردید كنند. گاهی هم گفتند تیجانی پس از اعلام تشیع، مرتد شده و نیز گفتند او نه شیعه و نه سنی است. من به شكر خدا بر اصل خود ثابت هستم و علاوه بر این به دعوت خود به تشیع ادامه می دهم و این دعوت پایان پذیر نیست. خلاصه باید گفت آنچه علیه من گفته شده همه تبلیغات است.
    درباره تشیع چند اثر دارید؟
    درحال حاضر 11 كتاب برای نشر و گسترش مذهب اهل بیت و دفاع از آن نوشته ام و در آنها به بیان حقانیت آنها و وفاداری به آنها كه بسیاری از اهل سنت از آن غافلند پرداخته ام و به یاری خدا بی هیچ كاستی و كوتاهی به این امر ادامه می دهم.
    مهمترین عالم شیعه كه بر شما تأثیر گذاشته چه كسی بوده است؟
    - مهمترین عالمی كه بر من تأثیر گذاشت «محمد باقر صدر» بود كه مدتی طولانی با وی زندگی كردم و با او بسیار بحث و تبادل نظر كردم كه شرح آن در كتاب «آنگاه هدایت شدم» آمده است. ایشان نمونه و الگوی بزرگی در اخلاق بود و بیش ازهر چیز مرا با اخلاق پسندیده و تواضع خود و پس از آن با علم خویش جذب كرد زیرا بسیار عالم بود و برای هر سؤالی كه می شد از قرآن و سنت نبوی پاسخ های قانع كننده ای داشت و بسیار بر عقل و خرد تكیه داشت. من همیشه می گویم اولین بار و بیش از عالم دیگری از محمد باقر صدر تأثیر پذیرفته ام. پس از صدر نیز تحت تأثیر شرف الدین موسوی در كتاب «المراجعات» و «النص و الاجتهاد» و بسیاری از تألیفاتش بوده ام.
    از نظر شما مهمترین مسئله فرهنگی جهان اسلام چیست؟
    - مهمترین مسئله فرهنگی جهان اسلام از نظر من وحدت و اتحاد مسلمین است و ترك نژادپرستی، تعصب، كشمكش و درگیری میان مسلمانان بهترین راه رسیدن به وحدت است.
    بیشتر توضیح می دهید؟
    - البته! بسیار دردناك است كه می شنویم این روزها «قرضاوی» و امثال او دست به اقداماتی می زنند. «قرضاوی» كه از علمای مشهور است و میلیون ها مسلمان به سخنان و اظهارات وی گوش می كنند و الجزیره او را قطب ربانی جهان اسلام معرفی می كند، مدتی است به شیعیان حمله می كند و درگیری های طایفه ای را به راه می اندازد. مهمترین مشكل از نظر من این است كه برادران ما در میان علمای اهل سنت باید با این حقیقت آشنا شوند و حداقل بحث و بررسی مذهب شیعه را بپذیرند و با حق و حقیقت به این امر بپردازند و تحت تأثیر تبلیغات و اظهارات خارج از آن مانند همین «قرضاوی» كه می گوید قرآن شیعیان با قرآن ما تفاوت دارد، قرار نگیرند.
    مشكل بعدی همین اختلافات و درگیری های طایفه ای است كه برخی علما به راه می اندازند و فتوی می دهند كه برای پیروزی حزب الله حتی نباید دعا كرد زیرا اعضای آن شیعه اند. این مهمترین مشكل فرهنگی است كه در روند حركت جهان اسلام و رشد و نمو آن خلل ایجاد می كند و ملت ها و امت اسلامی را از پیشرفت و شكوفایی بازمی دارد.
    علت این اختلافات و كینه ورزی ها چیست؟
    - اینها همه برخاسته از نوعی جمود فكری، عقب ماندگی ذهنی و پذیرش شایعات بدون تحقیق است درحالی كه خداوند تعالی به ما در این باره هشدار داده و فرموده است «یا ایهاالذین آمنوا ان جاء كم فاسق بنبا فتبینوا ان تصیبوا قوما بجهاله فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین» با وجود این، مسلمین بی هیچ تحقیقی و بدون آنكه برای تمیز میان حق و باطل تلاش كنند، شایعات را می پذیرند. اما با وجود این همه هیاهو كه از این جا و آن جا برمی خیزد، فرد با بصیرت و آگاهی، می داند كه پیروزی نزدیك است و خداوند سبحان- هم چنان كه وعده كرده، حكمت و تدبیرش درحال نمایان شدن است زیرا او فرموده كه نورش را كامل و نمایان خواهد كرد حتی اگر كافران نپسندند.
    وضع شیعیان الآن چگونه است؟
    - شیعیان اینك وضعیت خوبی دارند زیرا بسیاری از علمای اهل سنت و بسیاری از طلبه های سنی، مذهب اهل بیت را مطالعه و مورد بررسی قرار می دهند و آن را می پذیرند و بدان می گروند زیرا مذهب اهل بیت پایه و اساس و مذهب حقیقی اسلام است و هر آنچه جز این مذهب باشد، انباشته و پیرایه ای از سخن است كه سیاست وارد آن شده و سیاست همچنان كه می دانید همه چیز را فاسد می كند. یكی از پیشینیان گفت خداوند سیاست و سیاستمداران را لعنت كند زیرا سیاست در هر چیز وارد شود آن را فاسد می كند.
    یعنی شما به جدایی دین از سیاست معتقدید؟
    - منظور من انحراف سیاسی است، سیاست اموی- عباسی كه اعتقادات دینی را از بین می برد و آن را به امور صرفا سیاسی تبدیل می كند. برای مثال همین مذهب شیعه كه اهل سنت می خواهند آن را تنها گرایش سیاسی معرفی كنند و می گویند تشیع تنها پس از شهادت امام حسین(ع) به وجود آمده است در حالی كه شیعیان از زمان پیامبر(ص) معروف بوده اند زیرا خود پیامبر به حضرت علی(ع) اشاره كرد و گفت تو و شیعه ات و این در زبان عربی یعنی دوستداران و یاری كنندگان تو. این در قرآن هم آمده است.
    اهل سنت می خواهند شیعه را گرایشی صرفاً سیاسی معرفی كنند به همین خاطر می گویند زمانی كه یزید با امام حسین(ع) جنگید طایفه ای برخاستند تا انتقام بگیرند به همین خاطر شیعه مسئله ای كاملاً سیاسی است و به دین و اعتقاد ربطی ندارد درحالی كه ما می گوییم شیعه مسئله ای اعتقادی و از اصول اسلامی است پیش از آنكه سیاسی باشد.
    هدف نهایی اینها چیست؟
    -آنان می خواهند چهره اعتقادات دینی ما را خدشه دار كنند و آن را با امور سیاسی مرتبط بدانند زیرا امور سیاسی ثابت نیست و دائماً در حال تغییر است و سیاست غالباً نیرنگ، نفاق و امور بیهوده است اما امور دینی برپایه متون الهی، قرآنی و نبوی استوار است و كسی نمی‏تواند آن را تغییر دهد یا چیز دیگری را جایگزین آن كند.
    نظر شما درباره شیعیان ایران در مقایسه با شیعیان عرب و دیگر كشورها چیست؟
    -قطعاً میان آنها تفاوت هایی وجود دارد. البته میان اصول و فروعی كه بدان معتقدند تفاوتی وجود ندارد اما ناگزیر آنچه شیعه فارسی از آن پیروی می كند با آنچه شیعه عرب تبعیت می كند و نیز اعتقادات این دو، تا حدی با هم تفاوت دارند كه این خود برخاسته از درك متون عربی توسط شیعیان ایرانی است. زیرا از آنجا كه زبان شیعیان ایران فارسی است آنان نمی‏توانند آن را تمام و كمال درك كنند و به عبارت دقیق تر شیعیان ایران آن قدر كه به خاطر بسیاری از امور روایی تعصب به خرج می دهند برای اموری كه بر متون و برای مثال متن قرآن استناد دارد، متعصب نیستند.
    ممكن است سخن خود را با مثال روشن كنید؟
    - مثلاً در ایران برخی به خاطر ابولؤلؤ جشن می گیرند زیرا او كسی است كه عمربن الخطاب را كشت، این امر فارسی است و عرب به آن اهمیتی نمی‏دهد. من از شیعه با ویژگی عربی آن دفاع می كنم.
    چرا از جنبه عربی آن دفاع می كنید؟
    - زیرا همه مردم تلاش می كنند شیعه را مذهبی فارسی معرفی و آن را با ایرانی ها جا بیاندازند مثلاً وزیر امور دینی تونس در كتابی آورده كه اصل تشیع فارسی است زیرا فارسی ها به پادشاهان خود جنبه الوهیت می بخشیدند. و اینك آنان با امامان خویش چنین می كنند و بدین ترتیب شیعه ازطریق فارس ها وارد اسلام شده و فارسی است و نیز همسر امام حسین(ع) فارس بوده است.
    یعنی قصد دارید جلوی این انحراف و شبهه دشمنان را بگیرید؟
    - بله! من می خواهم بگویم شیعه، فارسی نیست بلكه حركت و آغازی عربی داشته است و حتی فارس ها و ایرانی هایی مانند امام خمینی و آیت الله خامنه ای سید و از سلاله پیامبرند. من می خواهم بگویم اصل تشیع، تشیع عربی است و شیعیان عرب اصل شیعه اند و در صدر اسلام، عماربن یاسر، مقداد و ابوذر غفاری بودند و در میان آنان سلمان فارسی هم بود. آری شیعه چه بسا از همین ها و از اولین صحابه پیامبر آغاز شده اما ایرانی ها به آن ویژگی های خاصی دادند درحالی كه ما می خواهیم به مردم بفهمانیم شیعه و تشیع در اصل عربی است و حتی بسیاری از عالمان فارسی و ایرانی اصلشان عربی و از سلاله پیامبر اكرم(ص) بوده است و همین امام خمینی سید و اصلش عربی از سلاله پیامبر بوده اما شرایط اجتماعی و سیاسی آنان را واداشته به ایران سفر كنند و پدر و مادرش او را در ایران به دنیا آوردند و می گویند او ایرانی است.
    مثلاً همین حكیم در عراق یا امام موسی صدر و دیگران را نمی‏توان به خاطر شیعه بودنشان ایرانی دانست زیرا آنان به داشتن عمامه سیاه سید و از نسل پیامبرند. مردم باید این را بدانند باید بدانند كه اصل شیعه عربی و از پیامبر(ص) است و ازطریق اصحاب ایشان جریان یافته است. من در كتابی كه اخیراً نوشته ام آورده ام كه چه اشكالی دارد پیشوایان عرب های سنی فارس باشند درحالی كه برعكس، ایرانیان فارسی زبان امامانشان همه عربی است و آنها علی بن ابی طالب(ع) و نوادگان وی هستند این قضیه دقیقاً برعكس است و شیعیان همگی كسانی را امام قرار می دهند كه اصلشان عربی است و اهل سنت فارس ها را امام خود قرار می دهند.
    یعنی علمای زبده اهل تسنن ایرانی هستند؟
    - بله! ابوحنیفه فارسی است. الترمذی فارس است و ابن ماجه، بخاری، مسلم، غزالی و ابن سینا جزء فارسیان هستند. بسیاری از علما و امامانی كه اهل سنت به آنها وفا دارند فارس هستند اما باوجود این تلاش می كنند شیعه را به فارس بچسبانند.
    به نظر می رسد پس ازانقلاب اسلامی، تشیع در جهان منتشر شد؟ نظر شما چیست؟
    -باید بگویم آری  چنین است. برای مثال من و همین شاگردم (اشاره به مرد میانسالی كه فارسی هم بلد است) و بسیاری از شیعیان در تونس، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در انزوا بودیم اما پس از پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی كه بسیاری عاشق او بودند، مردم به سؤال درباره شیعه و تشیع پرداختند و بر شكوه و عظمت آنان در تونس افزوده شد. مردم پیش ما می آمدند و می گفتند امام خمینی شیعه بود و ما می خواهیم درباره شیعیان بدانیم. خداوند شیعیان را در مبارزه با شاه یاری كرد و آنان انقلاب اسلامی را برپا داشتند و پس از اینكه مصر از امت عرب خارج شد خداوند فارس ها و ایرانی ها را وارد خط و مدار كرد و این حقیقت است و ریشه های تاریخی دارد. وقتی این آیه نازل شد كه خداوند قومی دیگر جایگزین شما می كند صحابه از پیامبر و نظر او پرسیدند و پیامبر بر كتف سلمان زد و گفت آنها از قوم این مرد برخواهند خاست.
    خداوند آنان را در قرآن ستوده و درباره آنان گفته «أذله علی المؤمنین اعزه علی الكافرین یجاهدون فی سبیل الله (مائده/54)» حتی جنبش اسلامی در تونس در صفحه اول مجله خود نوشت: پیامبر، ایران را برای رهبری جهان اسلام برگزید.
    انقلاب اسلامی پس از 27سال امروز چگونه است؟
    -امروز هم می بینیم پیروزی انقلاب  اسلامی نقطه عطفی در تاریخ اسلام بوده و شیعیان را در نقاط مختلف جهان یاری كرده است. من هرجا می روم شماری از طرفداران، یاران و عاشقان امام خمینی را می یابم و وقتی با آنان صحبت می كنم به سخنانم گوش فرا می دهند، آن را می پذیرند و به آسانی به تشیع می گروند. این امر پس از جنگ لبنان و مقاومت حزب الله به رهبری سیدحسن نصرالله تحقق یافت اینك مردم به سید حسن نصرالله احترام می گذارند و این به قول خودش از حسنات امام خمینی است و هم اینك در همه جای جهان اسلام از جاكارتا تا مراكش و غربی ترین نقطه مغرب تصاویر او را با خود دارند و به وی اعتقاد دارند و به او به عنوان رهبر، امام و رئیس خود ایمان دارند و بی هیچ ترس و طمعی این را می گویند. حتی یك زن مصری در یكی از برنامه های تلویزیونی در پاسخ به من گفت خدا را شكر امت عرب مردی را به وجود آورد و معرفی كرد.
    وصیت نامه امام را خوانده اید؟
    بله متأسفانه وصیت نامه امام پس از درگذشت ایشان نادیده گرفته شد درحالی كه باید با طلا نوشته و در همه نقاط جهان توزیع می گردید تا همه مردم بدانند ایشان در این وصیتنامه چه می خواهند و به چه چیزی فرامی خوانند. من به یاددارم كه دعوت ایشان به جمع شدن مسلمانان زیر چتری بود كه پیامبراكرم(ص) برای آنان گشوده بود و گفته بود من برای شما ثقلین را می گذارم: كتاب خدا و عترتم اهل بیت را. این حدیث پی درپی از علمای اهل سنت روایت شده و در صحاح هم آمده است باید بر این نكته هم تأكید كرد. ایران در امور سیاسی هم موفق بوده زیرا توانست آمریكا و همه كشورها را شكست دهد و بر آنها غلبه كند و اینك كشورها خواستار مذاكره با ایران و بازگشت به میزمذاكرات هستند و ایران بی هیچ بازگشتی، به غنی سازی اورانیوم می پردازد و این را اعلام كرده است. اگر هر كشور عربی بود از تهدیدات می ترسید اما ایران اعلام كرد كه از هیچ تهدیدی بیم ندارد و به كار خود ادامه می دهد و این، همه مسلمانان جهان را خوشحال می كند و آنان درحال حاضر به ایران افتخار می كنند به ویژه وقتی كه رزمایش های نظامی این كشور و سلاح های ساخت آن را می بینند و نیز این احساس افتخار به ایران با مشاهده مقاومت حزب الله در برابر اسراییل بیشتر شد. این شاگرد ایران درس بزرگی به جهان داد زیرا جنگ اخیر لبنان و مقاومت این كشور و حزب الله تنها در برابر اسراییل نبود بلكه در برابر همه جهان و در واقع جنگ جهانی بود چون آمریكا، آلمان، فرانسه و انگلیس و همه كشورهای عربی در آن شركت كردند و در پنهان و آشكارا علیه حزب الله و لبنان اقدام كردند اما در نهایت حزب الله پیروز شد و با یاری خدا «كم من فئه قلیله غلبت فئه كثیره» تحقق یافت و خداوند همواره با صابران است.
    درحال حاضر بحث دین و مدرنیته مطرح است و برخی معتقدند دین به ویژه دین اسلام نمی‏تواند با مدرنیته آنچنان همسویی داشته باشد. نظر شما باتوجه به اینكه در زمینه دین و فلسفه مطالعه و تخصص داشته اید در این باره چیست؟
    دین اسلام جامد نیست بلكه دین متحول و دارای قابلیت تحول و پیشرفت است. خداوند سبحان می فرماید كل یوم هو فی شأن این نشان دهنده آن است كه این دین همواره درحال تجدید و تحول است و حضرت علی فرمود: «فرزندان خود را به شیوه ای متفاوت از آنچه خود تربیت یافتید تربیت كنید زیرا آنان در دوره ای متفاوت از دوره شما زندگی می كنند.» این سخن نشان از تجدید و تحول دارد اما اصول ثابت، حكم دیگری دارد و در مذهب اهل بیت در اصول ثابت و در آنچه درباره آن متن روشن آمده اجتهاد جایز نیست بلكه اجتهاد در اموری است كه نص صریح درباره آنها وجود ندارد. پیامبر اكرم(ص) فرمود «خداوند درباره برخی امور و مسائل سكوت اختیار كرد و این به خاطر جهل یا فراموشكاری او نبود بلكه از سر رحمت به شما چنین كرد و بر دوش شما مسئولیت این امور و مسائل را قرار نداد تا وقتش برسد و آنگاه كه زمانش برسد مجتهدان و عالمان باتقوا كه دین را به خوبی درمی یابند اجتهاد كرده حكم آنها را خارج خواهند كرد.» مثلاً پیشرفت علم ثابت كرده كه منظور از اینكه در عصر پیامبر گفته می شد انسان خونش را می دهد تا نفسی را زنده كند چیست. در عصر كنونی همه فقهای شیعه می گویند دادن خون برای نجات جان انسانها و حتی دادن عضو برای نجات جان دیگران جایز است. این تحول مستمر به اسلام نیروی حركت و پویایی می دهد و آن را از حالت دینی جامد خارج می سازد. درحالی كه برخی از مسیحیان دادن حتی یك قطره خون برای نجات دیگران را تحریم می كنند. اسلام دین تحول و پویایی است و فقهای مسلمان به ویژه شیعه مسائلی دارند با نام «مسائل مستحدثه»؛ مسائل مستحدثه یعنی امور جدیدی كه آنان باید درباره آنها فتوا دهند تا مسلمانان را استفاده از آن همسو با عصر و دوره خویش حركت كنند و همگام با دیگران باشند پس می توان نتیجه گرفت كه اسلام دارای حركت و پویایی است و هیچ جمودی ندارد و برعكس از زمان خود پیش است. من در آمریكا در یك سخنرانی گفتم دین اسلام از زمان پیش است و برای اثبات آن این آیه را آوردم كه «یا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السماوات و الارض فانفذوا» این اقطار سماوات (نقاط مختلف و گوشه و كنار آسمان) برای ما مجهول و ناشناخته است اما خداوند می خواهد بگوید در آنها نیز ساكنانی هستند و ممكن است با شما در تماس باشند. می فرماید از گوشه و كنار آسمانها و زمین نفوذ كنید اما جز با نیرویی عظیم نتوانید به درون آن راه برید. این بر همه علوم جدید برتری دارد و از آنها پیش است. مثال دوم اینكه علوم جدید به این نتیجه رسیده كه اندیشه همه در مغز است اما قرآن می گوید نه چنین نیست، قرآن می فرماید «فأنها لاتعمی الابصار و لكن تعمی القلوب التی فی الصدور» و نیز می فرماید «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» این تحول و پیشرفتی عظیم است و روزی خواهد آمد كه علم ثابت كند قلب مدار و مركز همه چیز است و قلب، مغز را تغذیه می كند و به آن پیام های واقعی می دهد زیرا قرآن بر این قلب تمركز و تأكید دارد. حتی برخی مفسران می گویند منظور از قلب همان سر و مغز است اما خداوند فرموده قلب یا قلب هایی كه در سینه ها است و در سوره ناس آورده «الذی یوسوس فی صدورالناس» و گفته در سینه های مردم نه در عقل های مردم و من می خواهم بگویم قرآن و سخنان خداوند بر علم بشری پیشی دارد و علم روزی به آنها اعتراف كرده و در برابرشان تسلیم خواهد شد.
    آیا با علمای قم دیدار داشته اید؟
    - بله با همه علمای قم دیدار داشته ام و همه آنها مرا دوست دارند و به ما احترام می گذارند و همگی دوست دارند با من دیدار كنند و استثنایی ندارد. برای شما درباره صحبت علمای ایران با من مثالی می زنم. بسیاری از علما به شكر خدا حتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس از دیدار با من خوشحال می شوند و همسر ایشان می گوید وقتی شنیدم قرار است به تونس برویم از اینكه می توانم با آراء و نظرات دكتر تیجانی آشنا شوم خوشحال شدم. خود سفیر می گوید تو می توانی بدون روادید به ایران سفر كنی زیرا در ایران از من معروف تری و من باید با تو بیایم تا مرا به دیگران معرفی كنی. این بخشش و رحمت خداوند است كه به من داشته و این تنها به خاطر عشق و محبت اهل بیت است كه به من ارزانی داشته است و این عشق و محبت در قلب مؤمنان است. من دیروز صبح زود در دمشق بودم برای زیارت حضرت زینب(س) رفتم. من در آنجا به علامه تونسی معروفم. وقتی مردم مرا شناختند پس از سه ساعت تكبیر آنها خارج شدم. این فضل خداوند است.
    در پایان اگر سخن دیگری دارید بفرمائید.
    -سخن پایانی اینكه از خداوند می خواهم مسلمانان را موفق بدارد و قلب های آنان را با این حقیقت كه حقیقت اهل بیت(ع) است آشنا گرداند و آنان نیز به سخن پیامبر كه امام خمینی نیز بدان توصیه كرده یعنی كتاب خداوند و عترت پاك وی اهل بیت(ع) پایبند باشند و به آن تمسك جویند زیرا اگر به این دو منبع تمسك جویند امتی به واقع اسلامی خواهند بود و شاهد یاری خداوند خواهند شد كه به صراحت فرمود «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم» و من چنین تفسیر می كنم كه این تغییر همان تغییر ذهنی و عقلی است زیرا اگر ما اندیشه و خرد خود را تغییر دهیم و اعتقادات شكست خورده و فاسد خود را كنار بگذاریم و عقاید درست را برگزینیم در آن صورت خداوند ما را از ذلت به عزت و از فقر به ثروت و از شكست به پیروزی می رساند.
    تیجانی: به جای طرح‏های توسعه‏ ها، فقط حسینیه می‏سازیم!
    سید محمد تیجانی گفت: بهترین طرح برای حمایت جمهوری اسلامی از شیعیان کشورهای فقیر این است که پروژه‏های اشتغال‏زا را در این کشورها اجرا کند تا شیعیان و مستبصرین در این پروژه‏ها کار کنند.
    دکتر «سید محمد تیجانی سماوی» در مصاحبه با خبرگزاری ابنا گفت: تشیع هم‏اکنون در شمال آفریقا گسترش بسیار زیادی یافته و این گسترش در میان تمام اقشار آفریقاست.

    وی این امر را باعث تأثیر بر حکّام دولت‏های عربی و همچنین برخی از علمای اهل تسنن و ترس آنان از گسترش تشیّع دانست.

    سید محمد تیجانی درباره نقش رسانه‏ها، شبکه‏های ماهواره‏ای و پایگاه‏های اینترنی در تبلیغ مذهب اهل‏بیت(ع) با بیان این نکته که عصر حاضر، عصر "مشاهده" است نه عصر "مطالعه"، گفت: اکنون این شبکه‏ها و رسانه‏ها از همه چیز مهم‏تر هستند و دوران کتاب دیگر به پایان رسیده است و یک ربع ساعت اخبار و رسانه، معادل هفتاد جلد کتاب است؛ زیرا دیگر خوانندگانی وجود ندارند که کتاب بخوانند و اکثر افراد از "مشاهده" تحت تأثیر قرار می‏گیرند.

    این مستبصر معروف در مورد انتظار شیعیان خارج از کشور از جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از ایران پول نمی‏خواهیم، بلکه از این کشور می‏خواهیم به عنوان یک دولت به آن کشورها برود و در آنجا پروژه‏های توسعه‏ای افتتاح کنند.

    وی افزود: دولت ایران باید با دولت‏ها ارتباط داشته باشند نه با افراد. زیرا رابطه با افراد مشکلات و نتایج نامناسبی دارد و موجب تهمت‏های واهی نظیر ارتباط با احزاب غیرقانونی می‏شود. بنابراین بهتر است بجای اینکه در این کشورها حسینیه و ... بسازیم که باعث دردسر برای شیعیان شود، ارتباط از طریق خود دولت در تونس و الجزائر و ... صورت گیرد و به صورت پروژه‏های آزاد و طرح‏های توسعه‏ انجام شود تا در نتیجه این پروژه‏ها، چندصد مستبصر و شیعه مشغول به کار شده و از محرومیت خارج شوند.

    به گفته تیجانی، حکومت این کشورها نیز بدلیل اینکه تعداد زیادی از نیروهای بیکار آنان بواسطه این طرح‏ها شروع به کار می‏نمایند از این طرح‏ها استقبال کرده و با آنان معارضه نخواهد کرد.

     
    نام :
    نام خانوادگی :
    ایمیل :
     
    متن :
    متوسط امتیاز :
    %0
    تعداد آراء :
    0
    امتیاز شما :
     
     
     
    تازه ترین ها
     
    سياست امام خامنه‌اي سياست الهي است «محمد تیجانی سماوی» اسلام‌پژوه شیعه تونسی، در 2 فوریه 1943 میلادی (1315) در شهر «قوضه» در جنوب تونس زاده شد. خانواده او اصالتاً از شهر «سماوه» عراق بودند که بعدها به تونس مهاجرت کردند. تحصیلات ابتدایی را در یکی از شعبه‌های دانشگاه زیتونه گذراند و پس از استقلال تونس و به مدارس فرانسوی عربی رفت و نهایتاً مدارج دبیرستان پیش‌دانشگاهی را گذراند. اقدامات تروريست‌هاي سوريه نتيجه فتواهاي وهابي است "محمد تیجانی سماوی» اسلام پژوه تونسی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس درباره هتک حرمت مزار «حجر بن عدی» صحابه امام علی (ع) توسط افراد مسلح در سوریه گفت: این اقدام از افکار وهابی‌ها ریشه گرفته است، تاریخ وهابی‌ها مملو از این اقدامات است. دعاي روزانه ماه رمضان دعای روزانه ماه رمضان دعای روزانه ماه مبارک رمضان دعاى روز اول ماه مبارك رمضانبسم الله الرحمن الرحیم اللهمَ  اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا ع... اعمال شب و روز نيمه شعبان اعمال شب و روز نیمه شعبان اعمال شب و روز نیمه شعبان دعا و نیایش شب نیمه شعبان، شب بسیار مباركى است. از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است كه از امام محمدباقر علیه‌السلام در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد؛ امام فرمود آن شب بعد از لیلة القدر... امام خامنه اي رهبر بيداري اسلامي است مصاحبه با خبرگزاری مشرق تيجاني: امام خامنه‌اي رهبر بيداري اسلامي است  همه دانشمندان و علماي فرزانه اسلام كه اسلام صحيح و قرآني و اسلام بر پايه سنت نبوي را نمايندگي مي‌كنند، بر اين مسئله اتفاق نظر دارند كه رهبري امت اسلامي با اي... بايد جهانيان را با فرهنگ و معارف غدير هرچه بيشتر آشنا كرد بايد جهانيان را با فرهنگ و معارف غدير هرچه بيشتر آشنا کرد استاد دانشگاه سوربون فرانسه گفت: بايد جهانيان را با معارف بسيار پربار اهل بيت(ع) و از جمله فرهنگ و معارف غدير هرچه بيشتر آشنا کرد. "دکتر محمد تيجاني سماوي" روز سه شنبه در ادامه همايش چهار روزه "غدير محور وحدت مسلمين" در مشهد افزود: بايد با بهره ... محمد(ص) و على(ع) از ديدگاه شيعيان به ويژه ايرانيان محمد(ص) و على(ع) از ديدگاه شيعيان به ويژه ايرانيان پرسش: آيا حقيقت دارد كه شيعيان و مخصوصاً ايرانيان على(عليه السلام) را بالاتر از پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله)مى دانند و حتى او را خدا مى خوانند!؟ و نيز برخى معتقدند كه جبرئيل اشتباهاً وحى را به محمد(صلى الله عليه وآله) نازل كرده، در صورتى كه ماموريت جبرئيل، رساندن وحى به على(عليه السلام) بوده است؟ دلايل توجه ويژه ى ايرانيان به تشيع دلايل توجه ويژه ى ايرانيان به تشيع پرسش: چرا ايرانيان توجه خاصى به تشيع دارند؟ پاسخ: بعد از فتح ايران به دست قواى مسلمين، ايرانيان آزادى نسبى داشتند و اكراه و اجبارى هم در پذيرش دين مقدس اسلام نداشتند. ولى بر اثر معاشرت با مسلمين، به حقانيت اسلام پى بردند و دين چندين هزار ساله خود را، ناقص تشخيص داده و به اسلام گرويدند...... قدمت شيعه از زمان پيغمبر گرامى اسلام(ص) قدمت شيعه از زمان پيغمبر گرامى اسلام(ص) آيا مذهب شيعه يك مذهب سياسى است كه به دست عبدالله بن سباى يهودى در زمان عثمان ـ خليفه سوم ـ ابداع شد، سپس ايرانيان كه با عربها سابقه بدى داشتند با اين سلاح در مقابل اعراب مسلمان ايستادند. آنگاه تشيع در زمان ديالمه تقويت گرديد و سپس در زمان صفويه مذهب رسمى ايران شد. در صورتى كه در زمان نبى مكرم اسلام(صلى الله عليه وآله) نامى از شيعه وجود نداشته است؟ پاسخ: اولاً بايد گفت كه از ديد شيعيان، عبدالله بن سبأ(1) يك يهودى و ملعون است و در اخبار شيعه از وى مذمت بسيار شده است. ثانياً شيعه يك حزب سياسى نيست كه در زمان خلافت عثمان درست شده باشد، بلكه...... اذكار ماه شعبان اذکار ماه شعبان در کل این ماه هزار بار ذکر « لا اِلهَ اِلا اللهُ وَلا نَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ » را كه ثواب بسیار دارد؛ گفته شود. هر روز هفتاد مرتبه ذکر « اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» گفته شود..... چرا على(ع) وصيت كرد قبرش پنهان بماند؟ چرا على(ع) وصيت كرد قبرش پنهان بماند؟ چون شهادت حضرت، در آغاز زمان شكل گيرى قدرت معاويه و طغيان بنى اميه و حضور ساير گروه هاى زخم خورده ناكثين و قاسطين و مارقين اتفاق افتاد، آن بزرگوار وصيت نمود كه جسدش را شبانه دفن نمايند و حتى علامتى بر روى آن نگذارند. .... اهل سنت واقعي در چند خط اهل سنت واقعی در چند خط بيشتر علما و امامان اهل سنت، ايراني بوده‌اند و نه تنها شيعه نبوده بلکه تعصّب شديدي ضدّ شيعه و شيعيان ابراز داشته‌اند. کافي است بدانيم بزرگ‌ترين مفسّر آنها که زمخشري است ايراني مي‌باشد و بزرگ‌ترين محدثين آنها بخاري و... رهبري ايران در قلب مسلمانان جهان قرار دارد رهبری ایران در قلب مسلمانان جهان قرار دارد  دکتر تیجانی: رهبری ایران در قلب مسلمانان جهان قرار دارد دکترمحمد تیجانی السماوی، محقق شیعه و نویسنده کتاب آن گاه هدایت شدم، در گفت و گوِی با خبرگزاری رسا، ابراز داشت: علاقه من به رهبر امت اسلامی، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای، علاقه ای است ک... انتقاد دكتر تيجاني از فتواهاي تكفيري بر ضد شيعيان انتقاد دکتر تیجانی از فتواهای تکفیری بر ضد شیعیان کتر تیجانی با ابراز تاسف از صدور فتواهای تکفیری از سوی علمای وهابی، آن را محکوم کرد. وی در مصاحبه با پایگاه خبری "نون"، با اشاره به اوضاع نامناسب امنیتی در شهرهای عراق تاکید کرد: افتخار من این است که در کنار بارگاه ائمه اطهار(ع) در کربلا و نجف اشرف شهید شوم سياست امام خامنه‌اي سياست الهي است سیاست امام خامنه‌ای سیاست الهی است «محمد تیجانی سماوی» اسلام‌پژوه شیعه تونسی، در 2 فوریه 1943 میلادی (1315) در شهر «قوضه» در جنوب تونس زاده شد. خانواده او اصالتاً از شهر «سماوه» عراق بودند که بعدها به تونس مهاجرت کردند. تحصیلات ابتدایی را در ی... دكتر تيجاني : ايرانيان مي‌خواهند پرچم اسلام برافراشته شود دکتر تیجانی : ايرانيان مي‌خواهند پرچم اسلام برافراشته شود به گزارش پایگاه بقیع به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، دكتر محمد تيجاني سماوي را بسياري در ايران و جهان اسلام با كتاب «ثم اهتديت» مي‌شناسند؛ كتابي كه بسيار مورد علاقه و توجه خوانندگان از جمله رهبر انقلاب قرار گرفت. تيجاني خود دراين‌باره مي‌گويد: «ايشان (رهبر انقلاب) كتاب «ثم اهتديت» را ستايش نمودند و گفتند اين كتاب، كتاب تو نيست بلكه نسيمي از بركات اهل بيت (ع) است.» به مناسبت هفته وحدت به سراغ اين نويسنده و پژوهشگر مسائل اسلامي رفتيم تا درباره موضوع وحدت و مسائل جهان اسلام به گفت‌وگو بپردازيم: خدمتگذاري دكتر تيجاني در حرم حسيني(ع) خدمتگذاری دکتر تیجانی در حرم حسینی(ع) حجت الاسلام دکتر سید محمد تیجانی سماوی» نویسنده و متفکر تونسی است که پس از زیارت عتبات مقدسه عراق به خدمتگزاری در مرقد شریف امام حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام مشغول شد. چهل حديث « تربيت كودك و نوجوان » چهل حديث قهر كن، ولى طولش نده شخصى مى گويد: از دست فرزندم نزد امام كاظم عليه السلام شكايت كردم. حضرت به من فرمودند: لاتَضْـرِبْهُ وَاهْجُـرْهُ وَلاتـُطِلْ. حضرت به من فرمودند: او را كتك نزن و با وى قهر كن، اما آن را طولانى نكن. اقدامات تروريستهاي سوريه نتيجه فتواهاي وهابي اقدامات تروریستهای سوریه نتیجه فتواهای وهابی است "محمد تیجانی سماوی» اسلام پژوه تونسی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس درباره هتک حرمت مزار «حجر بن عدی» صحابه امام علی (ع) توسط افراد مسلح در سوریه گفت: این اقدام از افکار وهابی‌ه... فعاليت شيعيان درعربستان فعالیت شیعیان درعربستان اساسا نقطه آغاز تشیع در جهان اسلام حجاز و به‌طور مشخص مدینه منوره بوده است كه گروهی از صحابه پیامبر(ص) همچون ابوذر و سلمان و مقداد و عمار و ...