دکتر محمد تيجاني
ArticleID PicAddress Subject Date
{ArticleID}
{Header}
{Subject}

{Comment}

 {StringDate}
 
 
 
 
  • فعاليت شيعيان درعربستان  
  • 1390-01-21 12:27:23  
  • تعداد بازدید : 116   
  • ارسال به دوستان
  •  
  •  
  • فعالیت شیعیان عربستان     



    تشیع در عربستان :
    اساسا نقطه آغاز تشیع در جهان اسلام حجاز و به‌طور مشخص مدینه منوره بوده است كه گروهی از صحابه پیامبر(ص) همچون ابوذر و سلمان و مقداد و عمار و ... - به پیروی از نص و اشاره پیامبر اعظم(ص- ) هسته اولیه تشیع را در مدینه تشكیل دادند. بعدا در همان قرن اول تشیع به عراق و ایران نیز راه یافت ولی همواره در مدینه نیز گروهی از شیعیان حضور داشتند. امروزه نیز گروهی از شیعیان كه به “نخاوله” شهرت دارند، در این شهر مقدس سكونت دارند.

    شیعیان حدود %10 از مردم عربستان را تشكیل می دهند یعنی جمعیت آنها حدود 2700000نفر است. آنان غالبا در مناطق شرقی (احساء ، قطیف) سكونت دارند. این مناطق در سال 1913میلادی به دولت جدید عربستان ملحق شده است. هنگامی كه ملك عبدالعزیز منطقه شرقی را به قلمرو خود ضمیمه كرد شیعیان با او توافق كردند كه بتوانند شعایر مذهبی خود را آزادانه به جا آورند. برخی از شیعیان نیز در حجاز و بویژه مدینه منوره سكونت دارند. شیعیان اسماعیلی و زیدی نیز در “نجران” و جنوب سكونت دارند. تنها در ریاض 30 هزار شیعه هستند كه برای كار و تجارت به آنجا آمده اند.

    شدت تنش میان شیعه و سلفیه :
    تنش بین شیعه و سلفیه(وهابیها) از سال 1926م كه قبایل اخوان سلفی فعالیت خود علیه ملك عبدالعزیز سعودی را آغاز كردند شدت یافت. آنان در یك گردهمایی انتقادات متعددی به ملك عبدالعزیز وارد كردند: نخست اینكه او خود را پادشاه نامیده بود حال آنكه نظام پادشاهی حرام است. دوم اینكه او از اتومبیل و تلفن و تلگراف استفاده می كرد حال آنكه این وسایل در نظرشان، جادو و حرام بود. سوم اینكه عبدالعزیز شیعیان احساء و قطیف را وادار به اجرای اسلام صحیح(!!وهابیت) ننموده بود.

    فتوا علیه شیعه :

    ملك عبدالعزیز در سال 1927م تصمیم گیری درباره مطالبات قبایل وهابی را به علما واگذاشت. علمای وهابی فتوا دادند كه پادشاه باید شیعیان را به بیعت بر پایه “اسلام صحیح” كه در كتاب التوحید محمد بن عبدالوهاب آمده!! وادار كند و آنان را از انجام شعایر شیعی بازداشته، مكانهای دینی آنها را كه جایگاه بدعت است منهدم كند.

    اما عبدالعزیز به فتوای علما به طور كامل عمل نكرد جز اینكه مزار امامان بقیع علیهم السلام را تخریب نمود و از عزاداری علنی برای امام حسین علیه السلام جلوگیری كرد. وی نتوانست شیعیان را به سنی گری و وهابیگری وادار كند زیرا شرایط داخلی و خارجی دولت نوپای سعودی مانع از آن بود. از سوی دیگر عبدالعزیز در پی فرصتی برای كاستن دخالت وهابیها در اداره كشور بود بنابراین طی جنگ “سبله” قبایل وهابی را سركوب كرد.

    یكی از عوامل كه مانع از فشار بیشتر پادشاه سعودی بر شیعیان شد این بود كه شیعیان در منطقه ای حاصلخیز از نظر كشاورزی و اقتصادی زندگی می كردند و در پرداخت خراج به دولت نیز پایبندی داشتند بنابراین درگیری با آنان به زیان دولت بود.
    جریانهای سلفی پس از عبدالعزیز نیز همواره، فرزندان او را به سختگیری بر شیعیان واداشته اند. آنان همواره نمایندگانی در نهادهای امنیتی داشتند كه برای اثبات وفاداری دولت به وهابیت، شیعیان را تحت فشار قرار می دادند.
    اما به مرور زمان با تعدد و تنوع جریانهای سلفی، در زمان ما گرایشهای سلفی جدیدی بروز كرده اند كه تشیع را به عنوان یك واقعیت اسلامی می پذیرند.

    مسئله شیعه بهانه ای برای وهابیها :

    وهابیها همواره از ارتباط تاكتیكی خود با دولت سعودی در رنج بوده اند. آنان بر پایه توافق تاریخی كه بین محمد بن سعود ( نیای آل سعود) و شیخ محمد بن عبدالوهاب (بنیانگذار وهابیت) انجام گرفت مجبور به همكاری با دولت سعودی بودند. اما به تدریج فهمیدند كه آل سعود در اثر اقتضائات زمان به دنبال كاستن نفوذ آنان هستند بنابراین سعی كردند بهانه هایی را برای امتیاز گرفتن از آنان مطرح كنند. یكی از بهانه ها كه وهابیها برای امتیاز گرفتن از آل سعود مطرح می كنند مسئله شیعه است. قبایل وهابی در سال 1925م در راستای چالشهای خود با دولت سعودی از ملك عبدالعزیز خواستند كه از انجام شعایر شیعیان احساء جلوگیری كند و آنان را از توسل به اهل بیت علیهم السلام و برگزاری مراسم میلاد و وفات پیامبر صلی الله علیه وآله و علی علیه السلام و سفر برای زیارت نجف و كربلا بازداشته، تدریس آثار محمد بن عبدالوهاب به شیعیان را اجباری كند! اما عبدالعزیز بسیاری از خواسته های قبایل را نپذیرفت بلكه برای زهر چشم گرفتن از آنان “جنگ سبله” را به راه انداخت.

    سركوب قبایل وهابی توسط عبدالعزیز واكنش او به سهم‌خواهی و دخالتهای روزافزون وهابیها در امور كشور بود. این نبرد به انهدام نیروی نظامی قبایل وهابی انجامید تا دیگر نتوانند نقش رقیب را برای آل سعود بازی كنند. قبایل وهابی پس از آن به بیابانهای نجد برگشتند و تلاش كردند سازماندهی خود را بازیابند. آنان بعدا با چشم پوشی از برخی از خواسته های خود اقتدار خود را مجددا بازیافتند. آنان این بار خواستار ریشه‌كن كردن تشیع و كشتار شیعه نشدند بلكه به تحریم و اعمال خشونت و تكفیر آنان رضایت دادند و پذیرفتند كه اجرای احكام درباره شیعه از اختیارات ولی امر(پادشاه) است. و پادشاه می تواند به طور موقت و تنها به خاطر مصالح امت اسلامی، سیاست مماشات با شیعه را پیاده كند.

    بسیاری از وهابیهای معاصر در تكفیر شیعه از فتوای “بن باز”(مفتی سابق عربستان) كه شیعیان را دچار “شرك اكبر” دانسته بود پیروی می كنند و نزاع با شیعه را مربوط به مسئله توحید می دانند. اما برخی دیگر تشیع را صرفا “بدعت” و نه شرك می دانند. این دو دیدگاه همچنان در فضای رسانه ای عربستان در حال چالش هستند.

    در مقابل، شیعیان نیز وهابیها را به سرپیچی از دستور خداوند مبنی بر لزوم مراعات حقوق اهل بیت علیهم السلام متهم می كنند. مشكل بزرگ در اختلاف مذاهب این‌است كه هر یك از طرفین خود را “فرقه ناجیه” و طرف مقابل را اهل آتش می دانند كه همین مانع از گفتگوهای سازنده است.

    یكی از عوامل تشدید تنش بین وهابیها و شیعیان مسئله همسایگی منطقه “نجد” با مناطق شیعه نشین است. جالب است كه شیعیان اثناعشری در گذشته حتی در “نجد” كه نقطه آغازین دعوت محمد بن عبدالوهاب بوده حضور داشتند و بسیاری از مردم فرزندان خود را “علی” و “حسن” و “حسین” می نامیدند اما با غلبه وهابیت به تدریج این نامها در “نجد” از رواج افتاد.
    بسیاری از تحلیلگران بر آنند كه مشكل اقلیتها در عربستان سعودی منحصر به شیعیان نیست بلكه سایر اقلیتها مانند اسماعیلی‌ها و زیدی ها و طریقه های صوفیه مثل نقشبندیه و حتی شافعی‌ها ، حنفی ها و مالكی ها نیز از آن رنج می برند. مشكل اقلیتها در عربستان ریشه در استبداد ، اختناق و سركوب آزادیها دارد.

    فعالیتهای شیعیان عربستان :

    در سال 1968م گروهی از شخصیتهای شیعه جنبش “طلائع الرسالیین” را تاسیس كردند كه از دل آن در سال 1975م سازمان “الثوره الاسلامیه” بیرون آمد. همچنین شیعیان عربستان در سال 1400ق دست به مخالفتها و نا آرامی علیه دولت سعودی زدند كه سركوب و بسیاری از آنها دستگیر ، شكنجه و شهید شدند.

    سازمان “الثوره الاسلامیه”(انقلاب اسلامی) پس از جنگ خلیج فارس(اوایل دهه نود) از شكل انقلابی خود فاصله گرفت و نام خود را به “الحركه الاصلاحیه” (جنبش اصلاح طلب) تغییر داد و اعلام كرد كه خود را یك جنبش وطن پرست می‌داند و در پی مطالبات همه مردم عربستان، بویژه شیعیان از دولت سعودی است. رهبری این جریان را گروهی از شیعیان سعودی ساكن انگلستان و آمریكا بر عهده داشتند. “شیخ حسن صفار” كه مقیم دمشق بود رهبری سیاسی آنها را بر عهده داشت و مرحوم آیت الله سید محمد شیرازی (مقیم ایران) مرجع تقلیدشان بود.

    این جنبش فعالیت رسانه ای بارزی را در خارج از كشور سامان داد و كتابها و نشریاتی منتشر نمود و یك كمیته بین المللی حقوق بشر را تاسیس و با سازمان عفو بین الملل ارتباط برقرار كرد. سرانجام در اثر فعالیتهای این جنبش و پس از جنگ خلیج فارس، دولت عربستان مجبور شد به بهبود روابط با آنان اقدام كند بنابراین در سال 1413ق/1993م مذاكراتی برای بهبود روابط آغاز شد. در نتیجه این مذاكرات 40 تن از زندانیان سیاسی شیعه آزاد شدند و اجازه ورود اعضای جنبش به داخل كشور را صادر شد و دولت بررسی مطالبات شیعیان را آغاز نمود.

    اكنون كه بیش از 15 سال از آن تاریخ می گذرد هنوز اكثر مطالبات شیعیان یا محقق نشده یا در حد نازلی تحقق یافته است. از این رو اخیرا برخی از شخصیتهای شیعه همچون “حمزه الحسن” مجددا از طریق رسانه ها اعتراضات خود نسبت به دولت سعودی را تشدید كرده اند. دولت سعودی گرچه مذهب تشیع را عملا پذیرفته اما قانونی در این باره وضع نكرده و شیعیان در قبال فشارها و حملات رسانه ای، دستاویز قانونی محكمی برای دفاع از خود ندارند. شیعیان در ساخت مساجد آزادند اما بازسازی مراقد امامان بقیع علیهم السلام و ساخت حسینیه همچنان ممنوع است. در امور دینی مثل نماز جماعت و جمعه و جلسات قرآن آزادی وجود دارد. هر چند اگر احساس شود كه این فعالیت ها در حال گسترش است، جلوگیری می كنند. در مناطقی كه شیعیان در اقلیت هستند، محدودیت‌ها بیشتر است. اهانتهای نویسندگان سلفی به شیعیان در روزنامه ها و شبكه های تلوزیونی و سایتهای اینترنتی عربستان همواره بوده و ممانعت نشده است.

    در سالهای اخیر از سوی علمای شیعه تلاشهایی صورت گرفته كه با علمای میانه رو وهابیت ارتباط برقرار شود تا حساسیت آنها به تشیع كاهش یابد اما بسیاری از علمای معتدل وهابی از ترس تندروها جرات نزدیكی به شیعیان را ندارند. مثلا هنگامی كه از “سلیمان العوده”(وهابی تجدیدنظرطلب) دعوت شد تا از مناطق شیعه بازدید نماید وی گفت” از تندروها می ترسم.” با اینهمه اخیرا قلمهای وهابی جدیدی در روزنامه ها خواهان اعتدال در برخورد با شیعیان می شوند.

    نحوه برخورد دولت عربستان با شیعه مربوط به شخص ملك فهد یا ملك عبدالله نیست. در دیدگاه دولت سعودی اوضاع داخلی ، منطقه ای و جهانی بسیار مهم است. در واقع دولت عربستان رابطه خود با شهروندان را با توجه به رویدادهای منطقه تنظیم می كند. نكته دیگر این‌است كه بهبود روابط ایران و عربستان به نفع شیعیان در عربستان و كل منطقه است و اثر مستقیم بر اوضاع شیعیان دارد.

     
    گزارش تفصیلی از اعلامیه دیده‏بان حقوق بشر درباره شیعیان عربستان
    سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام داشت:


    1. مسؤولان عربستانی باید با اقلیت شیعه همچون دیگر شهروندان این کشور رفتار کنند.

    2. دولت عربستان باید کمیسیون‌هایی برای پیگیری بازداشت‌های خودسرانه شهروندان شیعه تشکیل دهد.

    3. این دولت باید به تبعیض‌های روش‌دار و جهت‌دار دولتی پایان ببخشد.

    4. جمعیت شیعیان عربستان حدود 10 تا 15 درصد تخمین زده می‌شود. اما مسئولان عربستانی ـ به رسم عادت ـ همواره با شیعیان این کشور برخوردی اهانت‏ آمیز داشته و به آنها بدگمان هستند.

    5. شیعیان منطقه‏ی الخبر، اجازه داشتن مسجد را ندارند؛ اما مساجد سنی که با هزینه‌های دولتی ساخته و نگهداری می‌شود بسیار زیاد است.

    6. شیعیان دستگیر شده با محاکمه‌هایی صوری و فاقد مشروعیت به یک هفته تا یک ماه زندان محکوم شده‌اند.

    7. تبعیض شدیدی در آموزش و پرورش عربستان علیه شیعیان وجود دارد. در مدارس، شیعیان نمی‌توانند دین تدریس کنند و دانش‌آموزان شیعه باید اساتیدی سنی داشته‌ باشند که شیعیان را کافر می‌دانند.

    8. در عربستان شیعیان نمی‌توانند به مقام قضاوت برسند. در نظام دادگستری عربستان، شیعیان حتی نمی‌توانند شغلی دون‌پایه در دادگاه داشته باشند.

    9. در عربستان هیچ شیعه‌ای وزیر کابینه، سیاست‌مدار بلند مرتبه یا نظامی عالی رتبه نمی‌شود و دانش‌آموزان شیعه حق و اجازه ورود به دانشگاه نظامی را ندارند.

    گزارش 32 صفحه‌ای دیده‏ بان حقوق بشر که تحت عنوان "محرومیت از کرامت: تبعیض‌های روش‌دار و خصومت علیه شهروندان شیعه عربستان" منتشر شده است اسناد شدیدترین تنش‌ها در این کشور پادشاهی در طول سال‌ها را جمع‌آوری کرده است. این تنش‌ها در فوریه 2009 (بهمن 1387) با برخورد زائران شیعه و نیروهای بدنام امر به معروف و نهی از منکر عربستان در شهر مدینه به اوج خود رسید که به بازداشت خودسرانه معترضان شیعه استان‌های شرقی در فوریه (اسفند 1387) انجامید. بستن مساجد و حسینیه‌های مخصوص شیعیان در "خبر" که از جولای 2008 (تیر 1387) آغاز شد و نیز دستگیری شیعیان و ائمه جماعت مساجد در "احسا" در سال 2009 بر این تنش‌ها افزود.

    «خانم سارا لی ویتسون» مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‏بان حقوق بشر گفت: "شیعیان عربستان از دولت‌شان می‌خواهند که به هویت و مذهب‌شان احترام بگزارند و با آنها برخوردی تبعیض‌آمیز نداشته باشند. ولی مسئولان عربستانی همواره با شیعیان این کشور برخوردی اهانت آمیز داشته و به رسم عادت به آنها بدگمان هستند و این یعنی شیعه همواره در عربستان مظنون است."

    نماینده دیدبان حقوق بشر گفت: "دولت باید کمیسیونی تشکیل بدهد که در آن کمیسیون زمان استفاده از اماکن مقدس این کشور به ویژه در شهرهای مقدس مکه و مدینه میان فرقه‌های مختلف اسلامی تقسیم شود. البته ملک عبدالله اقداماتی در خصوص آزادی انجام فریضه‌های دینی مذاهب مختلف انجام داده، اما تبعیض‌ها از طرف نهادهای دولتی همچنان ادامه دارد."

    در این گزارش 32 صفحه‏ای آمده است:

    20 الی 24 فوریه 2009 (2 الی 6 اسفند 1387) شیعیانی که از استان‌های شیعه نشین شرقی برای برپایی مراسم عزاداری به مناسبت رحلت رسول اکرم (ص)‌ به مدینه رفته بودند، در قبرستان بقیع با نیروهای بدنام امر به معروف و نهی از منکر درگیر شدند که اساس این درگیری‌ها بر مبنای اختلاف نظر این دو گروه بر سر نحوه عزاداری به مناسبت رحلت رسول اکرم (ص) بود. در این درگیری‌ها نیروهای امنیتی عربستان به سمت زائر 15 ساله‌ای شلیک کردند که تیر به سینه او اصابت کرد. همچنین شهروندی ناشناس هنگامی که ضربه چاقویی به کمر یک روحانی شیعه وارد می‌کرد، فریاد می‌زد: "این کافران (شیعیان) را بکشید". هرچند مسؤولان اظهار داشتند که درگیری‌ها مجروحی نداشته و دستگیری زائران شیعه را نیز انکار کردند ولی 5 مارس (15 اسفند 1387) ملک عبدالله دستور آزادی بازداشت‌شده‌گان درگیری‌های مدینه را صادر کرد.

    در ماه‌های فوریه و مارس (بهمن و اسفند) شیعیان استان‌های شرقی در شهرهای "قطیف" و "صفوا" تظاهرات کردند تا همبستگی خود را با بازداشت شدگان درگیری‌های مدینه نشان دهند. همچنین پس‌از سخنرانی روحانی شیعه "نمر النمر" که گفته بود: "کرامت ما (شیعیان) مهمتر از اتحاد ما (با این حکومت پادشاهی) است"؛ شیعیان در "عوامیه" به اعتراض برخواستند و خواستار رفتاری برابر از سوی دولت شدند. این بار نیز نیروهای امنیتی بسیاری از معترضان را دستگیر کردند و برخی از آنها را ماه‌ها زندانی نمودند.

    بر اساس برخی گزارش‌ها در ماه‌های می، ژوئن و جولای (اردیبهشت، خرداد و تیر 1388) نیروهای پلیس در استان‌های شرقی عربستان اقدام به دستگیری شیعیان در "خبر" کردند. این اقدامات در حالی صورت گرفت که به شیعیان گفته شده بود که مکان‌های برگزاری نماز جماعت شیعیان نباید باز باشد. به عنوان نمونه یک شیعه به نام «عبدالله مُحنّا» از 25 می 2009 (4 خرداد 1388) الی 1 جولای 2009 (10 تیر 1388) بازداشت بود. در "خبر" شیعیان اجازه داشتن مسجد را ندارند، حال آنکه مساجد سنی که با هزینه‌هآی دولتی ساخته و نگهداری می‌شود بسیار زیاد است.

    از اول سال میلادی جاری تا ماه جولای (تیر) مقامات عربستانی حداقل 20 شیعه را در "احسا" واقع در جنوب شرق عربستان دستگیر کرده‌اند. دستگیری این شیعیان به جرم انجام مناسک مذهبی یا فعالیت‌های فرهنگی از قبیل آموزش قرآن برای بانوان یا فروش لباس‌های ویژه برای مراسم‌های مختلف بوده است. شیعیان دستگیر شده با محاکمه‌هایی صوری و فاقد مشروعیت به یک هفته تا یک ماه زندان محکوم شده‌اند. با مدارک موجود آغاز این تحریک‌های دینی در "احسا" به سال 2001 باز می‌گردد.

    تبعیض‌هایی که از طرف نهادهای دولتی علیه شیعیان اعمال می‌شود تنها به آزادی دینی آنها محدود نمی‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که تبعیض شدیدی در آموزش و پرورش عربستان علیه شیعیان وجود دارد. آموزش و پرورش عربستان جایی است که در مدارس، شیعیان نمی‌توانند دین تدریس کنند و دانش‌آموزان شیعه باید اساتیدی سنی داشته‌ باشند که شیعیان را کافر می‌دانند. در این گزارش‌ها از تبعیض و قضاوت یک طرفه در نظام قضاوت عربستان نیز آمده است. در نظام دادگستری عربستان برخی اوقات قاضی‌های سنی شهادت شیعیان را نمی‌پذیرند و آن را فاقد وجاهت قانونی می‌دانند. در عربستان شیعیان نمی‌توانند به مقام قضاوت برسند. گفتنی است در نظام دادگستری عربستان، شیعیان حتی نمی‌توانند در دادگاه شغلی دون‌پایه داشته باشند!

    محروم‌سازی شیعیان از حقوقشان در پیدا کردن شغل نیز وجود دارد. برای نمونه در عربستان هیچ شیعه‌ای وزیر کابینه، سیاست‌مدار بلند مرتبه یا نظامی عالی رتبه نمی‌شود. دانش‌آموزان شیعه حق و اجازه ورود به دانشگاه نظامی را ندارند.

    در سال 2003 امیر عبدالله ـ که پس‌از مرگ ملک فهد به پادشاهی رسید و ملک عبدالله شد ـ دست به ابتکار زد و نخستین قدم برای برگزاری نشست "گفتگوی ملی" را با دعوت از عالمان سنی و شیعه برداشت. در سال 2008 ملک عبدالله بار دیگر عالمان سنی و شیعه را در ماه ژوئن (خرداد) در مکه دور هم جمع کرد و آنها را به بردباری و درک مذاهب یکدیگر دعوت کرد. او همچنین در جولای و اکتبر (تیر و مهر) همان سال در مادرید و نیویورک نیز مذاهب مختلف را به اتحاد دعوت کرد. با این حال، هیچ پیشرفتی در زمینه بردباری دینی در عربستان سعودی دیده نشده است.

    خانم وینستون در این ‏باره گفت: "دولت عربستان به دقت شیعیان را زیر نظر دارد و آنها را گروهی مهم برای ثبات در عربستان می‌داند. دولت عربستان تفکرات وهابی دارد و بر اساس نظر وهابی‌ها شیعیان کافر هستند و وفاداری ملی‌شان مورد ظن و ابهام است. اکنون زمان آن فرا رسیده که عربستان حق شیعیان را به رسمیت بشناسد و با آنها همچون دیگر شهروندان خود رفتار کند".

     
    نام :
    نام خانوادگی :
    ایمیل :
     
    متن :
    متوسط امتیاز :
    %0
    تعداد آراء :
    0
    امتیاز شما :
     
     
     
    تازه ترین ها
     
    سياست امام خامنه‌اي سياست الهي است «محمد تیجانی سماوی» اسلام‌پژوه شیعه تونسی، در 2 فوریه 1943 میلادی (1315) در شهر «قوضه» در جنوب تونس زاده شد. خانواده او اصالتاً از شهر «سماوه» عراق بودند که بعدها به تونس مهاجرت کردند. تحصیلات ابتدایی را در یکی از شعبه‌های دانشگاه زیتونه گذراند و پس از استقلال تونس و به مدارس فرانسوی عربی رفت و نهایتاً مدارج دبیرستان پیش‌دانشگاهی را گذراند. اقدامات تروريست‌هاي سوريه نتيجه فتواهاي وهابي است "محمد تیجانی سماوی» اسلام پژوه تونسی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس درباره هتک حرمت مزار «حجر بن عدی» صحابه امام علی (ع) توسط افراد مسلح در سوریه گفت: این اقدام از افکار وهابی‌ها ریشه گرفته است، تاریخ وهابی‌ها مملو از این اقدامات است. دعاي روزانه ماه رمضان دعای روزانه ماه رمضان دعای روزانه ماه مبارک رمضان دعاى روز اول ماه مبارك رمضانبسم الله الرحمن الرحیم اللهمَ  اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا ع... اعمال شب و روز نيمه شعبان اعمال شب و روز نیمه شعبان اعمال شب و روز نیمه شعبان دعا و نیایش شب نیمه شعبان، شب بسیار مباركى است. از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است كه از امام محمدباقر علیه‌السلام در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد؛ امام فرمود آن شب بعد از لیلة القدر... امام خامنه اي رهبر بيداري اسلامي است مصاحبه با خبرگزاری مشرق تيجاني: امام خامنه‌اي رهبر بيداري اسلامي است  همه دانشمندان و علماي فرزانه اسلام كه اسلام صحيح و قرآني و اسلام بر پايه سنت نبوي را نمايندگي مي‌كنند، بر اين مسئله اتفاق نظر دارند كه رهبري امت اسلامي با اي... بايد جهانيان را با فرهنگ و معارف غدير هرچه بيشتر آشنا كرد بايد جهانيان را با فرهنگ و معارف غدير هرچه بيشتر آشنا کرد استاد دانشگاه سوربون فرانسه گفت: بايد جهانيان را با معارف بسيار پربار اهل بيت(ع) و از جمله فرهنگ و معارف غدير هرچه بيشتر آشنا کرد. "دکتر محمد تيجاني سماوي" روز سه شنبه در ادامه همايش چهار روزه "غدير محور وحدت مسلمين" در مشهد افزود: بايد با بهره ... محمد(ص) و على(ع) از ديدگاه شيعيان به ويژه ايرانيان محمد(ص) و على(ع) از ديدگاه شيعيان به ويژه ايرانيان پرسش: آيا حقيقت دارد كه شيعيان و مخصوصاً ايرانيان على(عليه السلام) را بالاتر از پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله)مى دانند و حتى او را خدا مى خوانند!؟ و نيز برخى معتقدند كه جبرئيل اشتباهاً وحى را به محمد(صلى الله عليه وآله) نازل كرده، در صورتى كه ماموريت جبرئيل، رساندن وحى به على(عليه السلام) بوده است؟ دلايل توجه ويژه ى ايرانيان به تشيع دلايل توجه ويژه ى ايرانيان به تشيع پرسش: چرا ايرانيان توجه خاصى به تشيع دارند؟ پاسخ: بعد از فتح ايران به دست قواى مسلمين، ايرانيان آزادى نسبى داشتند و اكراه و اجبارى هم در پذيرش دين مقدس اسلام نداشتند. ولى بر اثر معاشرت با مسلمين، به حقانيت اسلام پى بردند و دين چندين هزار ساله خود را، ناقص تشخيص داده و به اسلام گرويدند...... قدمت شيعه از زمان پيغمبر گرامى اسلام(ص) قدمت شيعه از زمان پيغمبر گرامى اسلام(ص) آيا مذهب شيعه يك مذهب سياسى است كه به دست عبدالله بن سباى يهودى در زمان عثمان ـ خليفه سوم ـ ابداع شد، سپس ايرانيان كه با عربها سابقه بدى داشتند با اين سلاح در مقابل اعراب مسلمان ايستادند. آنگاه تشيع در زمان ديالمه تقويت گرديد و سپس در زمان صفويه مذهب رسمى ايران شد. در صورتى كه در زمان نبى مكرم اسلام(صلى الله عليه وآله) نامى از شيعه وجود نداشته است؟ پاسخ: اولاً بايد گفت كه از ديد شيعيان، عبدالله بن سبأ(1) يك يهودى و ملعون است و در اخبار شيعه از وى مذمت بسيار شده است. ثانياً شيعه يك حزب سياسى نيست كه در زمان خلافت عثمان درست شده باشد، بلكه...... اذكار ماه شعبان اذکار ماه شعبان در کل این ماه هزار بار ذکر « لا اِلهَ اِلا اللهُ وَلا نَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ » را كه ثواب بسیار دارد؛ گفته شود. هر روز هفتاد مرتبه ذکر « اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» گفته شود..... چرا على(ع) وصيت كرد قبرش پنهان بماند؟ چرا على(ع) وصيت كرد قبرش پنهان بماند؟ چون شهادت حضرت، در آغاز زمان شكل گيرى قدرت معاويه و طغيان بنى اميه و حضور ساير گروه هاى زخم خورده ناكثين و قاسطين و مارقين اتفاق افتاد، آن بزرگوار وصيت نمود كه جسدش را شبانه دفن نمايند و حتى علامتى بر روى آن نگذارند. .... اهل سنت واقعي در چند خط اهل سنت واقعی در چند خط بيشتر علما و امامان اهل سنت، ايراني بوده‌اند و نه تنها شيعه نبوده بلکه تعصّب شديدي ضدّ شيعه و شيعيان ابراز داشته‌اند. کافي است بدانيم بزرگ‌ترين مفسّر آنها که زمخشري است ايراني مي‌باشد و بزرگ‌ترين محدثين آنها بخاري و... رهبري ايران در قلب مسلمانان جهان قرار دارد رهبری ایران در قلب مسلمانان جهان قرار دارد  دکتر تیجانی: رهبری ایران در قلب مسلمانان جهان قرار دارد دکترمحمد تیجانی السماوی، محقق شیعه و نویسنده کتاب آن گاه هدایت شدم، در گفت و گوِی با خبرگزاری رسا، ابراز داشت: علاقه من به رهبر امت اسلامی، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای، علاقه ای است ک... انتقاد دكتر تيجاني از فتواهاي تكفيري بر ضد شيعيان انتقاد دکتر تیجانی از فتواهای تکفیری بر ضد شیعیان کتر تیجانی با ابراز تاسف از صدور فتواهای تکفیری از سوی علمای وهابی، آن را محکوم کرد. وی در مصاحبه با پایگاه خبری "نون"، با اشاره به اوضاع نامناسب امنیتی در شهرهای عراق تاکید کرد: افتخار من این است که در کنار بارگاه ائمه اطهار(ع) در کربلا و نجف اشرف شهید شوم سياست امام خامنه‌اي سياست الهي است سیاست امام خامنه‌ای سیاست الهی است «محمد تیجانی سماوی» اسلام‌پژوه شیعه تونسی، در 2 فوریه 1943 میلادی (1315) در شهر «قوضه» در جنوب تونس زاده شد. خانواده او اصالتاً از شهر «سماوه» عراق بودند که بعدها به تونس مهاجرت کردند. تحصیلات ابتدایی را در ی... دكتر تيجاني : ايرانيان مي‌خواهند پرچم اسلام برافراشته شود دکتر تیجانی : ايرانيان مي‌خواهند پرچم اسلام برافراشته شود به گزارش پایگاه بقیع به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، دكتر محمد تيجاني سماوي را بسياري در ايران و جهان اسلام با كتاب «ثم اهتديت» مي‌شناسند؛ كتابي كه بسيار مورد علاقه و توجه خوانندگان از جمله رهبر انقلاب قرار گرفت. تيجاني خود دراين‌باره مي‌گويد: «ايشان (رهبر انقلاب) كتاب «ثم اهتديت» را ستايش نمودند و گفتند اين كتاب، كتاب تو نيست بلكه نسيمي از بركات اهل بيت (ع) است.» به مناسبت هفته وحدت به سراغ اين نويسنده و پژوهشگر مسائل اسلامي رفتيم تا درباره موضوع وحدت و مسائل جهان اسلام به گفت‌وگو بپردازيم: خدمتگذاري دكتر تيجاني در حرم حسيني(ع) خدمتگذاری دکتر تیجانی در حرم حسینی(ع) حجت الاسلام دکتر سید محمد تیجانی سماوی» نویسنده و متفکر تونسی است که پس از زیارت عتبات مقدسه عراق به خدمتگزاری در مرقد شریف امام حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام مشغول شد. چهل حديث « تربيت كودك و نوجوان » چهل حديث قهر كن، ولى طولش نده شخصى مى گويد: از دست فرزندم نزد امام كاظم عليه السلام شكايت كردم. حضرت به من فرمودند: لاتَضْـرِبْهُ وَاهْجُـرْهُ وَلاتـُطِلْ. حضرت به من فرمودند: او را كتك نزن و با وى قهر كن، اما آن را طولانى نكن. اقدامات تروريستهاي سوريه نتيجه فتواهاي وهابي اقدامات تروریستهای سوریه نتیجه فتواهای وهابی است "محمد تیجانی سماوی» اسلام پژوه تونسی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس درباره هتک حرمت مزار «حجر بن عدی» صحابه امام علی (ع) توسط افراد مسلح در سوریه گفت: این اقدام از افکار وهابی‌ه... فعاليت شيعيان درعربستان فعالیت شیعیان درعربستان اساسا نقطه آغاز تشیع در جهان اسلام حجاز و به‌طور مشخص مدینه منوره بوده است كه گروهی از صحابه پیامبر(ص) همچون ابوذر و سلمان و مقداد و عمار و ...